This blog is all about sharing thought and ideas which are related to money management, financial planning, passive incomes, investing, ASB, Gold and Dinar, Real Estate, Forex, Futures, Stock, Unit Trust and etc. I'm aiming to be a smart investor and any advise and ideas are most welcomed.

Monday, April 28, 2008

Loan Flat Rate vs APR - Yang Mana Untung ?

Artikel ni saya simpan dah lama hinggakan dah lupa kat mana saya download artikel tersebut..artikel ini menerangkan ttg 2 terms financial, iaitu flate rate dan APR (Annual Percentage Rate) yg selalu dikaitkan dengan loan..Oleh itu, utk pemahaman lanjut silalah baca artikel di bawah..

SISTEM PENGIRAAN FAEDAH PINJAMAN
----------------------------------

Sebelum saya mulakan bicara, saya ingin bertanya sesuatu kepada anda. Jika anda diberi 2 pilihan pinjaman peribadi, yang mana satukah pilihan anda?

1 - Pada kadar 7.00% setahun untuk 5 tahun
2 - Pada kadar APR 12.00% setahun untuk 5 tahun.

Secara mata kasar, anda mungkin memilih no:1 kerana anda menyangka kadar faedahnya adalah yang terendah. Tambahan pula, pegawai bank yang mempromosikan pakej pinjaman ini, begitu beriya-iya meyakinkan anda bahawa pakej pinjamannya adalah yang terendah di pasaran, caj faedahnya cuma 7% sahaja. Betul ke apa dia cakap ni?

Sebenarnya, apa yang ramai orang tidak tahu, pakej 1 dipromosikan menggunakan kadar nominal 7%. Jika ia diconvert kepada kadar APR, kadar sebenar pakej 1 adalah 12.5% setahun. Pakej no:2 sebenarnya adalah lebih baik kerana kadar
faedahnya lebih rendah iaitu 12% setahun.

Untuk pengetahuan anda, terdapat 2 jenis pengiraan faedah pinjaman yang utama, iaitu :-
1 - Kadar Nominal yang dikira secara straight calculation
2 - Kadar APR yang dikira secara compounding interest
-------------------------------------------------

Kadar nominal dalam bahasa paling mudah, adalah kadar pada nama sahaja dan bukannya kadar faedah sebenar untuk sesuatu pakej pinjaman. Ia biasanya digunakan untuk pinjaman jangka pendek seperti pinjaman kereta, pinjaman
peribadi, cash-advance dan biasanya dipromosikan sebagai "kadar tetap" (fixed
rate) untuk menarik perhatian orang ramai.

Cara pengiraan bayaran bulanan untuk kadar nominal adalah mudah kerana ia dilakukan secara straight calculation.

Sebagai contoh, pinjaman peribadi RM 15,000 pada kadar nominal 7.0% setahun untuk 5 tahun.

Darabkan 7% dengan 5 tahun untuk mendapatkan jumlah faedah keseluruhan. Anda akan mendapat 0.35. Darabkan 0.35 dengan RM 15,000 = 5,250 (faedah)

Jumlah bayaran balik = RM 15,000 + RM 5,250 = RM 20,250
Jumlah keseluruhan (harga jualan) Dibahagi dengan bilangan caruman bulanan = 60 bulan
Bayaran bulanan = RM 337.50 sebulan untuk 60 bulan.

Inilah pinjaman yang menggunakan kadar nominal. Mudah bukan?
----------------------------------------------

Kadar APR pula adalah kadar faedah sebenar yang dikira secara compounding interest (faedah berganda) dan biasanya diguna-pakai untuk pinjaman jangka panjang seperti pinjaman rumah, pinjaman perniagaan dan pinjaman pelaburan ASB.

Ia mungkin boleh didapati di dalam bentuk monthly rest atau daily rest, tetapi secara asasnya, kedua kedua pakej ini masih menggunakan kadar APR yang sama, iaitu dikira secara compounding interest.

Monthly rest bermaksud pengiraan faedah mengikut baki prinsipal bulanan manakala Daily rest bermaksud pengiraan faedah mengikut baki prinsipal harian

Untuk membuat pengiraan bayaran bulanan menggunakan kadar APR, anda perlu menggunakan financial calculator atau satu cara paling mudah, gunakan calculator untuk pinjaman rumah. Ianya sama sahaja.

MEMBEZAKAN KADAR NOMINAL DAN KADAR SEBENAR APR

-----------------------------------------------------

Satu panduan asas untuk kegunaan anda, kadar nominal jika ditukarkan kepada kadar sebenar APR, ianya hampir 2 kali ganda. Sebagai contoh, kadar nominal 7% setahun utk 5 tahun, bersamaan kadar sebenar APR 12.5% setahun untuk 5 tahun.
Hampir 2 kali ganda.

Jika anda tak percaya, cuba gunakan housing loan calculator, gunakan kadar faedah 12.5% setahun untuk pinjaman RM 15,000 selama 5 tahun. Anda akan mendapat bayaran bulanan RM 337.50 sama seperti pengiraan kadar nominal di atas.

SATU PENGAJARAN

---------------

Setiap kali anda ditawarkan atau mencari pakej pinjaman, semaklah terlebih dahulu akan kadar sebenar APR yang akan dikenakan. Tidak kira samada ia pinjaman konvensional mahupun pinjaman Islamik, jangan mudah terpedaya dengan kadar nominal yang dipromosikan kerana ia sekadar kadar pada nama sahaja.

Spt yang saya katakan, kadar nominal biasanya digunakan untuk pinjaman jangka pendek, samada utk pinjaman kereta, pinjaman peribadi atau cash advance dan biasanya pengiraannya dibuat mengikut bilangan caruman bulanan. Jika anda tak pasti, tanya pegawai bank / promoter loan tersebut.

Sebagai contoh, saya kongsikan satu pengalaman peribadi. Saya pernah ditawarkan oleh sebuah bank tempatan, untuk membuat cash-advance dari kad kredit pada kadar murah seperti pinjaman peribadi. Kadar faedah yang ditawarkan adalah sebanyak 12.% setahun untuk 1 tahun dan 14.4% setahun untuk 2 tahun.

Pada mulanya memang nampak rendah, tetapi apabila saya semak pengiraan kadar bayaran bulanan, saya mendapati mereka mengenakan faedah mengikut kadar nomina, dan bukannya kadar APR seperti yang biasa digunakan untuk kad kredit.

Apabila ditukar kepada kadar sebenar APR, pinjaman 12% untuk 1 tahun menjadi 21.40% manakala pinjaman 14.4% untuk 2 tahun menjadi 25.59%.

Kadangkala pegawai bank pun tidak tahu apa itu kadar nominal atau kadar sebenar APR. Mereka hanya mempromosikan mengikut apa yang diajar kepada mereka sahaja. Sebab itulah saya sarankan kepada anda semua, cuba selidik pakej pinjaman yang dipromosikan terlebih dahulu sebelum mengambilnya.

Saya tahu, ada setengah orang suka korek lubang baru untuk tutup lubang lama. Ini merupakan satu teknik mengurangkan beban pinjaman yang ada. Tetapi jika anda tersilap pilih, anda mungkin ter'korek' lubang yang lebih dalam, untuk tutup
lubang lama.

Oleh itu, gunakan ilmu yang saya kongsikan ini, untuk menentukan pinjaman mana lebih rendah faedahnya, supaya hutang cepat selesai dan kehidupan tidak terlalu
terikat dengan bayaran bulanan yang terlalu tinggi.

17 comments:

Anonymous said...

askum saya rasa article dr www.simpanduit.com leh azha syazri azizan Tkad Smart planning untuk MAA

Anonymous said...

askum saya rasa article ni dr www.simpanduit.com oleh azha syazri azizan Tekad Smart planning untuk MAA

azzam said...

yep..betul tu cikgu li,baru teringat link tu.. mr simpanduit mmg pakar bab insurance dan finance..

Anonymous said...

askum mana boleh dapat calculator housing loan ye? saya pun tak berapa clear BLR dan APR nie.. c azzam boleh tlg kut, kalau boleh yg free la..
optimoney tu kena beli kan?

azzam said...

w'salam..sorry cigku li coz lambat update.ada hal skit 2,3 hari lepas..
anyway,menjawab pertanyaan cikgu li mengenai calculator housing loan bleh klik link ni --> http://www.calculatorweb.com/index.shtml
web calculator tu bukan hanya utk housing loan,bahkan utk ammortization, budgeting, investment calculator pun ade dan of coz ianya free dan semua calculation dibuat secara online..

mengenai BLR @ Base Lending Rate,ianya ialah kadar interest asas yg akan dikenakan oleh pihak bank bagi perihal yg berkaitan dgn loan..BLR selalunya diaitkan dgn KLIBOR (KL InterBank Offered Rate) dan OPR (Overnight Percentage Rate) rate yg selalu diumumkan oleh Bank Negara..Kita bleh lihat kes macam ni, BLR akan menaik if krisis kredit dan inflasi meningkat disesebuah negara kerana kos pengurusan bank meningkat..oleh itu, BLR perlu ditingkatkan supaya operasi bank bleh terus berjalan lancar..hakikatnya kita sebagai end user (customer) lah yg terkena kesannya...

APR cikgu li bleh lihat contoh dia sebagai loan yg dikenakan berdasarkan interest yg dikenakan secara compounded..samaada secara daily rest,monthly rest ataupun yearly rest (flat rate)..keabikan APR ialah kita bleh buat reducing balance manakala flat rate tak bleh..nanti saya cuba upload calculator asas mengenai APR nie..

saya harap pertanyaan cikgu li terjawab sedikit sebanyak dari saya yg tak seberapa nie..maklumlah masih belar lagi..hehehe

Mrs Aisha Bukafia said...

Berita baik!!!
hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

 Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
 Puan Emiliana melalui e-mel:
 emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman anda

Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

Mrs Aisha Bukafia said...

Berita baik!!!
hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

 Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
 Puan Emiliana melalui e-mel:
 emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman anda

Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

RIKA NADIA said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal di Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran konkrit kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, terkadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria, Singapura, dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya menelepon EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Mrs ESTHER PATRICK. Manajer cabang Perusahaan pinjaman, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebesar Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mengalihkan pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa Rp600.000.000 yang saya lamar telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya bukti dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik LADY ESTHER telah melakukannya dalam kehidupan saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk menceritakan dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentangnya, Dia menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Maha Kuasa terus memberkati LADY ESTHER untuk pekerjaan baiknya dalam kehidupan dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk menanyakan detail lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

Joel Williams said...

Hi
Saya Korejs Fillip, Pengurus Pemasaran, Global Trade Int.
Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman kewangan untuk semua orang di seluruh dunia dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%

E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Terima kasih & Salam,
Korejs Fillip

+60183723787
Pengurus Pemasaran Perniagaan.

fatma said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran pendaftaran dan bayaran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan cukup untuk orang bijak

ACCESS LOAN FIRM (accessloansfirm@gmail.com) said...

Anda dipersilakan untuk ACCESS LOANS FIRM di sini, kami memastikan Anda mendapatkan pinjaman terbaik untuk bisnis Anda atau membayar tagihan Anda. Jawab saja beberapa pertanyaan sederhana dan penuhi persyaratannya. Hubungi kami sekarang untuk pinjaman 3% untuk semua pinjaman, mudah, cepat, dan aman.

PINJAMAN TERSEDIA YANG KAMI TAWARKAN ADALAH;

* Pinjaman Pribadi dan Pinjaman Perumahan,
* Renovasi rumah dan tagihan Rumah Sakit
* Pembesaran Bisnis
* Refinancing Ekstensi Pertanian dan Penambangan Emas
* Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi
* Pinjaman Bisnis dan Pinjaman Investasi

INFORMASI KONTAK ADALAH;

KANTOR KEPALA (accessloansfirm@gmail.com)

WHATSAPP: +12342018860

  Pinjaman yang baik dimulai dengan Pinjaman yang lebih baik

HELEN WILSON said...

Salam untuk Anda semua.
Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita? Apakah Anda mengalami kesulitan keuangan? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memulai usaha kecil dan menengah yang bagus? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda merasa kesulitan untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi di bidang spesialisasi tertentu? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai di ujung jari Anda karena dana yang tidak mencukupi? Ini adalah kesempatan untuk mendapatkan pinjaman Anda hari ini untuk menyelesaikan semua masalah keuangan Anda.

Kredit kami dijamin 100% untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah untuk membantu Anda mendapatkan layanan keuangan asli yang layak Anda dapatkan, program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan pinjaman yang Anda butuhkan. suku bunga murah untuk mengurangi tekanan pada pengeluaran bulanan. Dapatkan fleksibilitas untuk digunakan untuk tujuan apa pun - mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik.

hubungi saya untuk informasi lebih lanjut:
[helenwilson719@gmail.com]

Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Pinjaman Pribadi, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Pendidikan, Pinjaman yang Dijamin Pinjaman, Pinjaman Hipotek, Pinjaman Bayaran, Pinjaman Siswa, Pinjaman Komersial, Pinjaman Kredit Otomatis, Pinjaman Investasi, Pinjaman untuk Pembangunan, Pinjaman Pembelian, Pinjaman Konstruksi, dengan Bunga Rendah 2%, kami memberikan pinjaman kepada Perorangan, Perusahaan dan Agen. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga dan rumah impian Anda dan skema pinjaman umum kami.


Jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi kami dengan permintaan pinjaman Anda.
Silakan hubungi kami untuk informasi lebih lanjut:
[helenwilson719@gmail.com]

Salam,
Nyonya HELEN WILSON
[helenwilson719@gmail.com]

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara
Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

 .(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLION RISING FUND¨`»(onebillionrisingfund@gmail.com)  
..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com   
Hubungi Says::+62 857 1997 9422
Whatsapp::+62 857 1997 9422

Manis Ibu said...

BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA
Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

 Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
 Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

NAMA ::ONE BILLION RISING FUNDGmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com

                                          HUBUNGI SAYA

Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
Instagram::::::::Abdullah_Nofia
Facebook:::::::::Abdullah Nofia

Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

semoga harimu menyenangkan

nenisyahir@gmail.com said...

WhatsApp: +6281617538564
instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

         
salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
                              Kontak Aplikasi pinjaman besar


E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
WhatsApp ::: ************ + 447723553516
Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

Nur Fazura said...

Contact Info.
Telefon::::+60142279107
W/A:::::::::+60142279107
e_mail :::: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Sekiranya anda melihat iklan ini, sila beri diri anda bertuah kerana jawapan pencarian anda akhirnya berakhir kerana saya dapat menyatakan dengan jelas bahawa percubaan pertama dan satu-satunya untuk mendapatkan pinjaman dari organisasi berprestij ini sememangnya curang dan kebaikan berita adalah bahawa pada tahun ini 2020 dan juga berita baik lain adalah mereka boleh memberi pinjaman sebanyak Rm3.7juta dalam seberapa banyak yang anda boleh membuktikan kepada mereka bahawa anda boleh membayar ansuran bulanan secara tetap .. saya sangat gembira bahawa saya pinjaman Rm350k sememangnya berjaya kerana pada masa sekarang ini sangat sukar untuk mencari pemberi pinjaman yang asli tetapi rahmat Allah bercakap untuk saya bahawa saya tidak jatuh ke tangan penipu Jika anda memerlukan pinjaman tidak kira lokasi anda di Malaysia (Kuala Lumpur, Melaka, Kota Kinabalu, Kota Baharu dan sebagainya..)
anda bebas untuk memohon walaupun mereka yang berada di luar Malaysia boleh
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Anda boleh menghubungi saya melalui
e_mail:::::::::nurfazura294@gmail.com
Telefon::::+60142279107
W/A:::::::::+60142279107