This blog is all about sharing thought and ideas which are related to money management, financial planning, passive incomes, investing, ASB, Gold and Dinar, Real Estate, Forex, Futures, Stock, Unit Trust and etc. I'm aiming to be a smart investor and any advise and ideas are most welcomed.

Friday, April 25, 2008

Melabur Dalam ASB Guna Loan Bank ?

Melabur dlm ASB guna loan bank,
Untung @ Rugi?...FIKIR-FIKIRKANLAH…


Dari contoh simpanan ASB RM 100,000 yang terdiri dari Deposit RM 5,000 manakala RM 95,000 pinjaman bank mengikut kadar BLR + 0.5% (iaitu 6.9% setahun) ==> Bayaran bulanan RM 731 untuk tempoh 20 tahun.
Seperti yang diiklan, dividen akan diberi terus kpd anda.
Contoh:

Dividen 7% setahun, anda akan dapat RM 7,000 setiap tahun. Boleh dibelanjakan apa saja anda suka dan at the end of 20 years, anda akan terima RM100,000 yang boleh digunakan untuk beli rumah, pendidikan anak dan sebagainya.

Cara A - Gunakan dividen untuk bayar semula pinjaman
——————————————————————

Hasil pengiraan saya menggunakan software Optimoney, jika dividen 7% setahun atau RM7,000 itu dibayar semula kpd bank untuk mengurangkan baki pinjaman anda, loan ASB anda dijangka selesai dalam masa 7 tahun 6 bulan dengan jumlah pembayaran penuh hampir RM 120,82 (termasuk deposit RM5,000 dan dividen RM7,000 yg dibayar semula setiap tahun) Ini bermakna, anda terpaksa membayar RM 120,000 untuk mendapatkan RM100,000 selepas 7 hingga 8 tahun.

Untung atau rugi?

Jika anda labur RM 731 ke dalam ASB setiap bulan selama 8 tahun pun, simpanan anda akan menjadi RM94,260. Campur deposit RM 5,000 yang disimpan utk 8 tahun juga, future value adalah RM 8,590. Total nilai pelaburan anda = RM102,850. Dah lebih RM100,000 dah.


Cara B - Belanjakan Dividen setiap tahun & maintainmembayar bulanan kpd loan

——————————————————————————†?—————

Bagi loan RM 95,000 untuk 20 tahun pada kadar 6.9% setahun, jumlah pembayaran penuh selepas 20 tahunadalah RM 175,359 (kos) Dengan dividen RM 7,000 untuk 20 tahun = RM 140,000 dan duit ASB selepas 20 tahun = RM 100,000 (+) Duit Yang Diterima => RM 240,000

Secara kasar, nampak macam anda untung sebab anda perolehi RM 240,000 Dalam masa 20 tahun sedangkan kos pinjaman anda berjumlah RM 175,359 shj.

Untung pada mata kasar ==> RM 64,64

Tetapi, bila mengambil kira kesediaan dan keupayaan anda maintain Bayaran bulanan RM 731 selama 20 tahun, anda sebenarnya rugi besar. Ini kerana dengan simpanan RM 731 ke dalam ASB untuk tempoh 20 tahun, Nilai pelaburan anda akan menjadi RM 383,018 ! Ini bermakna, oleh kerana anda ambil ASB loan dari bank, anda kehilangan ‘potential gain’.

Total Value jika anda simpan sendiri = RM 383,018
Total gain kalau anda ambil loan = - RM 240,000
—————————————————————
Kehilangan Keuntungan RM 143,018

Siapa yang untung sebenarnya? ==> Bank !


Dengan modal pinjaman RM 95,000, bank terima RM175,359 dari anda sepanjang 20 tahun itu. Ini bermakna mereka untung lebih RM 80,000 dari keuntungan ASB yang anda boleh dapat jika anda simpan guna duit sendiri. Masalahnya, bank tidak boleh melabur dalam ASB kerana ASB adal h untuk individu bumiputra. Dengan ASB loan, mereka dapat buat untung hasil dividen ASB yang mereka ambil dari pelaburan anda.

Yang Rugi ==> Anda sebenarnya!!!.

Oleh itu, lebih baik anda simpan ASB menggunakan duit sendiri.

Moralnya, jangan melabur dengan duit hutang.


18 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum..
bertemu lagi mr khairulazam..
bila bercakap tentang ASB.. pasal loan pulak... anyway, my opinion is rather than investing in ASB, I would prefer putting my money in TabungHaji or bankIslam investment. Actually, it is good to discuss the outcomes... it is like having the learning outcomes first in order to teach the students.. kalau tak meraba kita nak mengajo budak...

Before we go for bank loan, do we really think the 'things' that we want to get the loan for? Kita kena beringat.. memang, tidak ada duit tak boleh hidup.. tapi dengan duit yang kita dapat kita buat beli makanan, suap mulut anak isteri dan lain-lain lagi.. adakah kita memang betul-betul yakin bahawa ASB tu halal.. 100%?.. atau kita just dengar dan ikut kata kerajaan yang ASB memang dibolehkan... INGAT!!! sekali kita makan benda yang haram, 40 hari amalan tidak diterima Allah.. itu sekali, kalu berkali-kali, berhari-hari.. fikirlah sendiri...

maaf, kerana tidak bincang fasal ambil loan atau tidak.. sebab perkara pokoknya ialah ASB bukan loan.. mungkin inilah sebabnya kita tengok banyak masalah, bertimbun-timbun, melanda umat Islam di Malaysia sekarang.... banyak benda yang dibuat di Malaysia ni yang haram dan melalaikan tapi mereka tak rasa bersalah pun... mungkin hati umat Islam (Melayu) telah digelapkan oleh Allah lantaran makan makanan yang tidak pasti halalnya... yang kata halal ialah kerajaan dan kuncu-kuncunya... maka kita ikut, kita kata kerajaan tanggung halal dan haram kita...

fikirkanlah.. berani buat berani tanggung di akhirat...

Anonymous said...

Memang bank selalu untung lagi senang pinjam along :-)

azzam said...

Assalamu'alaikum cikgu syamsul @ putera66...
terima kasih kerana sudi berikan comment yg bernas...
Anyway, bila bercakap mengenai ASB pasti ramai yg memberikan pendapat yg berbeza beza..walaupun begitu saya meghargai komen yg diberikan oleh cikgu syamsul..

Namun begitu, dalam bab ASB ni saya berpegang kepada kenyataan yg dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan yg mengataan hukum pelaburan dalam ASB adalah harus.Begitu juga pembayaran dividen dan bonusnya, adalah harus..

Oleh itu, saya melihat ASB sebagai salah satu financial tools yg kita boleh gunakan mengaplikasikan prinsip diversification in your investment..bak kata orang, don't put all eggs in one basket..

Anyhow cikgu syamsul, you're my truly idol.. :)

azzam said...

yup mr logker, pusing @ kona macammana pun mmg bank akan utg dalam hal ASB loan nie..but

if dalam ASB mmg kita sedia ada saving sendiri tanpa menggunakan loan, kita boleh memanipulasi ASB loan nie sehingga ianya boleh menguntungan kita balik..

anyhow, saya tgh lagi berguru dan mengkaji kaedah nie dgn mereka yg dah apliasikan teknik ini..Disamping itu, ada byk lagi perkara yg perlu di ambil kira spt kadar % dividen ASB yg selalu turun naik, kadar BLR yg tak menentu dan sebagainya...

Insya Allah, nanti saya akan create satu topik khas ttg perkara nie..

salaam... :)

Anonymous said...

.."Namun begitu, dalam bab ASB ni saya berpegang kepada kenyataan yg dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan yg mengataan hukum pelaburan dalam ASB adalah harus.Begitu juga pembayaran dividen dan bonusnya, adalah harus.."...

terima kasih kerana memberikan nas dalam pengambilan ASB.. actually, i dont want to argue.. but as what i said berani buat berani tanggung di akhirat... (kerana pengerusi Majlis Fatwa ketika itu adalah orang yang ikut kata kerajaan.. walaupun dia ada hujahnya - saya tidak pertikaikan fatwa tu)
tapi adalah terdengar ada yang berkata.. kalau kita was-was atau ingin jauhkan diri dari benda syubahah, tak payah ambil ASB... Allahu'alam
...dari hamba yang jahil... tapi nabi kata sampaikanlah walaupun satu ayat, berkata benarlah kamu walaupun pahit...

Anonymous said...

askum tgk topik hangat ni,ASB ni mmg topik dr dulu lagi. Saya selalu merujuk fatwa2 dr majlis fatwa negeri, sbb undang2 islam nie kebanyakan ikut negeri,dan Mufti2 negeri agak bebas dalm berfatwa berbanding majlis fatwa malaysia yang boleh dikatakan di bawah 'seliaan' JAKIm dan Jakim di bawah "seliaan' kerajaan.
Sebenarnya saya dah 2 kali terkeliru dalm ASB ni, kali terakhir saya mengambil loan Maybank untuk ASB di Maybank Selama.
Saya selalu merujuk web www.e-fatwa.gov.my yang mengandungi fatwa mengikut negeri seluruh negeri di Malaysia. Saya juga sempat menghadiri kursus kewangan islam selama 1 hari( dpt sijil kehadiran je.:) oleh Hijrah Management ( company hjh rohani Shahhir- anak bekas Ketua Polis Negara) dan saya juga merujuk web www.zaharuddin.com seorang yang agak pakar dalm muamalat islam, bekas penasihat syriah RHB Islamic. Zaharuddin agak agresif dalam mengemuka pandangan beliau dan dr renungan saya dia agak "gopoh".Maklumlah orang muda, sehinggakan satu ketika dia mengatakan semua MLM adalah haram. Kemudian setelah diberi pandangan oleh seumpulan pelajar yang pakar dalam muamalat di Timur Tengah , dia mengubah pula mengatakan"ya, mungkin hujjah dr mereka ini(pelajar tadi)" boleh diterima. Bg saya fatwa tidak sah jika dikeluarkan secara bersendirian dan oleh hanya satu pakar sahaja. Contoh kalau fatwa ttg perkara sains, mesti ada pakar sains yg ikhlas bersama ulama utk dikeluarkan fatwa.
Setiap unit amanah mesti mengeluarkan prospektusnya. ASB menghantar setiap tahun. Tugas pemegang amanah ini bukan mencari share di market, tetapi menguruskan dana seperti yang terdapat dalam "deed" yg dipersetujui.
Saya setiap tahun melihat prospektus ASB, sealunya pelaburan terbesar kepada Maybank, tahun ni (sy tgk bulan April ni), pelaburan terbesar ke DRB.
Maybank terbahagi kepada islamic dan conventional. Maybank juga mengambil alih Takaful Nasional skrg Etiqa di bawah Maybank Fortis. Sbb En aminuddin Desa naik pangkat.

saya tidak pasti urusniaga di Maybank berbentuk mcmmana. Tetapi kenapa pula dibahagi dua..Islamic dan convential. DRB sistemnya masih cnvential. Wallahualam..
Saya pun baru ini memasukkan dividen ASB saya sbyk rm1300 ke Madrasah yang menrima duit yg semacam itu setelah berbincang dgn seorang Ustaz di Bangi dan telah berhenti. Tapi akaun ASB tidak boleh ditutup,saya dapat bonus kagi tahun ni sbyk rm57.
So mcmmana ye?

azzam said...

thanks for the comment everyone..well,bagi saya satu kelemahan nyata dalam ASB ialah tiadanya panel syariah yg dapat mengawal selia serta memantau pelaburan yg dibuat oleh ASB.. tidak seperti unit trust seperti Public Mutual yg mempunyai panel syariah mereke yg tersendiri..

bagi saya, ASB ialah salah satu tools utk simpanan yg mana jika dilihat facility yg disediakan oleh pihak bank berkaitan dgn ASB cukuplah banyak..yg mana kita bleh memanipulasikan facility tersebut utk generate more saving..

the tricks are always there for us to learn and grab it..saya tak kata gunakan duit dividen ASB utk digunakan oleh kita but gunakan duit dividen itu utk counter-back sebarang interest yg dikenakan oleh pihak bank bagi sebarang bentuk investment kita..

fikir2kan lah..

Anonymous said...

assalamualaikum

great post..just to correct something..

Ustaz Zaharuddin's wesite is www.zaharuddin.net

thanks

Anonymous said...

Calculation salah sket. Guna calculator kat sini http://www.thecalculatorsite.com/finance/calculators/compoundinterestcalculator.php.

Kalau simpan sendiri, dapat RM383,018 (Betul)
Kalau guna loan, dapat RM386,968 (kerana kita kira compounding)

Pendapat saya - Saya pilih loan kerana simpan sendiri mmg tak disiplin. So, tak dapatlah figure kat atas tu.

cash loan said...

Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
mohanmendcompany01@gmail.com

BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
  ******************************
1) Nama Penuh:
  2) Jantina:
  3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
  4) Tempoh Pinjaman:
  5) Negara:
  6) Alamat Rumah:
  7) Nombor Mudah Alih:
  8) Nombor Faks:
  9) Pekerjaan:
10) Pendapatan Bulanan:
  11) Tarikh Gaji:
  12) Tujuan pinjaman:
  13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
mohanmendcompany01@gmail.com

Azmi said...

Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada orang-orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membantu saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya ditipu oleh 6 pemberi pinjaman pinjaman. Saya hampir kehilangan harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 dari ibu Alicia Radu dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

Saya sangat terkejut apabila memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati jumlah yang saya dihantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah-lengah. Jadi, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu email: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
mungkin ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

Unknown said...

Hari yang baik,
Nama saya Marcu Dorlca, saya dari Romania. Saya ingin memberi keterangan mengenai peminjam yang baik yang menunjukkan saya cahaya selepas dia ditangkap oleh dua pemberi pinjaman antarabangsa yang berbeza di Internet, semuanya berjanji untuk memberi saya pinjaman selepas mereka membuat saya membayar banyak cukai dan mereka tidak memberi saya apa-apa dan tidak mempunyai sebarang keputusan yang positif. Saya telah kehilangan wang saya yang diperolehi dan jumlah itu (3,000 euro). Suatu hari saya melayari internet yang kelihatan keliru dan kecewa, maka saya mendapat kesaksian daripada seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya terikat dengan kredit yang sah dan boleh dipercayai Puan Alicia Radu (aliciaradu260@gmail.com) di mana dia akhirnya mengambil jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian saya memberitahu mereka tentang bagaimana saya dirompak oleh dua pemiutang yang berbeza yang tidak lebih daripada memberi saya lebih banyak kesakitan. Saya menerangkan kepada mereka melalui e-mel. Mereka memberitahu saya untuk berhenti menangis kerana saya akan mengambil pinjaman saya dari syarikat mereka dan juga membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya telah menyelesaikan borang pinjaman dan saya telah melakukan semua yang saya telah diminta dan saya telah diberi pinjaman sebanyak 25,000.00 € oleh syarikat hebat ini. Di sini saya gembira dengan keluarga saya hari ini kerana ibu Alicia Radu telah memberi saya pinjaman, jadi saya bersumpah kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya menerima pinjaman saya. Saya fikir orang lain juga menjadi saksi dan pemiutang yang sama. Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan? Mohon dan cepat hubungi ibu dengan e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (marcudorlca750@gmail.com)

RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS said...

Adakah anda memerlukan kewangan yang cepat @ yang agak rendah%? Kami menawarkan pembiayaan perniagaan, kewangan peribadi, kewangan rumah, kewangan auto, kewangan pelajar, kewangan penyatuan hutang e.t.c. tidak kira nilai kredit anda. Kami dijamin memberi perkhidmatan kewangan kepada pelanggan kami di seluruh dunia. Dengan pakej pinjaman yang fleksibel, kewangan boleh diproses dan dipindahkan kepada peminjam dalam masa yang sesingkat mungkin,
Perintah Operasi
Pelanggan Malysia: Rm20.000.00-Rm950.000.00
Pelanggan Indonesia: Rp50.000.000.00-Rp25.000.000.000.00
Yang lain ialah $ 10.000.00- $ 10.000.000.00 dan lain-lain ....

Hubungi Kami Sekarang:
Syarikat: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
e-mel: [ramadhanislamiyatloans@gmail.com]
W/A: +33758899394)
Blogger: [ramadhanislamiyatloanz.blogspot.com]
Ibu: Anita Ervina [Ketua Pegawai Eksekutif]

SURYANTO SURYANTO said...

Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

Lady Lianmey said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang agar berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, jadi banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya Tentang menabrak karena hutang.

Sebagai pencarian saya untuk perusahaan pinjaman pribadi yang andal, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan itu adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta bersama mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

Ya Tuhan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman itu, memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan yang dapat dipercaya di mana Mrs. Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, Dan setelah itu mereka selesai memverifikasi perincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya terpana. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah 1% tanpa jaminan.

Saya sangat senang bahwa ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat dari membuat bisnis saya melonjak di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menghubungi
ibu christabel melalui email: (christabelloancompany@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua Yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirimkan langsung ke akun mereka setiap bulan.

Sepatah kata untuk orang bijak sudah cukup


Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan kehidupan yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only] atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Yung kun Eugene said...

CEO PERUSAHAAN PINJAMAN GRAND ALEXANDER
Email PERUSAHAAN: gracealexanderloancompany@gmail.com
CEO Tel.: +1(407)792-5682
WhatsApp: +1(407)792-5682
Penguji: Ny.Yung kun Eugene
Alamat: Bangka Belitung, Indonesia
Hibah Pinjaman: Rp. 100.000.000
Bank Central Indonesia
Penguji email: yungkuneugene@gmail.com

Saya Ny. Yung kun Eugene dari Bangka Belitung, ini email saya jika Anda ingin menghubungi saya: yungkuneugene@gmail.com. Saya ingin membagikan kisah nyata saya di platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman modal ventura sebesar Rp. 100.000.000 dari pemberi pinjaman yang sah. Saya selalu gagal dan saya bahkan scam sampai saya melihat kesaksian Ny. Rahma Henny di platform ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari GRACE ALEXANDER LOAN COMPANY.

Saya menghubungi CEO, Ms. Grace Alexander, minggu lalu, saya mengajukan pinjaman dari Mother Grace dan saya terkejut, pinjaman saya disetujui dan setelah 2 jam aplikasi saya, jumlah Rp100.000.000 ditransfer ke bank BCA saya Akun. Saya ingin menyarankan semua orang untuk menghubungi perusahaan pinjaman PERUSAHAAN GRACE ALEXANDER LOAN yang sah.